قرآن و سنت

اربعین یار۳ ( خالق هر چیزی خداوند می باشد)

حدیث سوم (خالق هر چیزی خداوند می باشد)

حدیث زَیْدِ بْنِ خالِدٍ الْجُهَنِیِّ قَالَ: صَلّى لَنا رَسُولُ اللهِ صلى الله علیه وسلم صَلاهَ الصُّبْحِ بالحُدَیْبِیَهِ عَلى إِثْرِ سَماءٍ کانَتْ مِنَ اللَّیْلَهِ، فَلَمّا انْصَرَفَ أَقْبَلَ عَلى النَّاسِ فَقالَ: (هَلْ تَدْرُونَ مَاذا قَالَ رَبُّکُمْ قَالوا اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ: أَصْبَحَ مِنْ عِبادی مُؤْمِنٌ بِیَ وَکافِرٌ، فَأَمّا مَنْ قَالَ مُطِرْنا بِفَضْلِ اللهِ وَرَحْمَتِهِ فَذَلِکَ مُؤْمِنٌ بِیَ وَکافِرٌ بِالْکَوْکَبِ وَأَمّا مَنْ قَالَ مُطِرْنا بِنَوْءِ کَذا وَکَذا فَذَلِکَ کافِرٌ بِیَ وَمُؤْمِنٌ بِالْکَوْکَبِ). متفق علیه.
از حضرت زید بن خالد جهنی رضی الله عنه روایت شده که رسول الله صلى الله علیه وسلم  نماز صبح را در حدیبیه برای ما اقامه نمودند، در آن حالیکه در آن شب باران باریده بود، هنگامیکه پیامبر  صلى الله علیه وسلم از نماز فارغ شدند بسوی مردم متوجه شده فرمودند: آیا می دانید پروردگارتان چه فرمود: گفتند خدا و رسولش صلى الله علیه وسلم  بهتر می دانند، آنحضرتصلى الله علیه وسلم فرمودند که خداوند فرمود: بندگانم  در آن حالی صبح نمودند که برخی نسبت به من مؤمن بودند و برخی دیگر کافر، اما آنکه گفت: آسمان بنابر لطف و احسان خداوندی بر ما بارید پس او مؤمن است و اگر اینطور گفت که باران بخاطر فلان ستاره و یا فلان حرکت به اینصورت و آنصورت باریده پس او نسبت به من کافر به ستاره مؤمن است

شرح حدیث:

در این روایت گویا خداوند نسبت به چگونگی نزول باران، مردم را به دو دسته تقسیم نمودند: مؤمن و کافر، گروه اول همان مؤمنین می باشند، در واقع سبب باریدن باران را به خداوند منسوب می کنند و نسبت به نعمتهای الهای اعتراف می کنند و خدای را بخاطر این الطاف و احساناتش شکر و سپاس می گویند، و به فقر و نیازمندی خویش به خداوند اقرار می نمایند، گویا نسبت به توحید ربوبیت ایمان کامل دارند و هر آنچه بغیر از ذات احدیت می باشد چه ستاره ها و چه غیر از آنها،  همه را انکار می کنند و و اعتقادشان بر این است که غیر الله به هر صورتی که باشند مستقلا نه سودی می دهند و نه می توانند ضرری برسانند، زیرا همه اینها مخلوق خداوند هستند،و بنابر تصرفات الهی که چطور می خواهد در حال شکل گیری می باشند،  خداوند می فرماید:

 

وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ کَذَلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَى لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ).

و اوست که بادها را پیشاپیش [باران] رحمتش مژده‏ رسان مى‏ فرستد تا آن گاه که ابرهاى گرانبار را بردارند آن را به سوى سرزمینى مرده برانیم و از آن باران فرود آوریم و از هر گونه میوه‏ اى [از خاک] برآوریم بدینسان مردگان را [نیز از قبرها] خارج مى‏ سازیم باشد که شما متذکر شوید (۵۷))(اعراف)

 

اما گروه دوم همان افرادی هستند که سبب نزول را به ستاره ها و یا سایر اجرام فلکی نسبت می دهند و اعتقاد بر این دارند که باران بر اثر حرکت و چرخش و تغییر حالات آنها می بارد و در این موقع تأثیر قدرت و فعل خداوندی را فراموش می کنند،  گویا اینها به تأثیر ستاره ها ایمان دارند و نسبت به قدرت و فعل خداوندی منکر و کافر می باشند، اما اعتقاد به تأثیر ستاره ها نسبت به بارش باران دو وحالت دارد:

۱- اینکه شخصی اعتقاد بر این داشته باشد که تأثیر ستاره ها در بارش باران مستقل می باشد گویا ستاره ها در ایجاد باران مستقل می باشند که آن را پیدا  می کنند و آنرا بوجود می آورند، همچنین تفکری کفر محض می باشد گویا ستاره ها در فعل خداوندی شریک گردانیده شدند، با الفاظ دیگر این پندار شرک در ربوبیت می باشد،.

۲- اما حالت دوم این است که انسان این اعتقاد را دارد که خالق الله می باشد لیکن ستاره ها هم در بارش بارانها نقش دارند، به این خاطر  اینکه اسباب مؤثر در بارش بارانها می باشند، و این نظریه کفر کوچک شمرده می شود، این حدیث اگر چه نسبت به نزول باران مخصوص می باشد اما هر نعمتی از نعمتهای خداوندی عام می باشد به اینصورت که برخی نست به آنها مؤمن می باشند و برخی کافر.

البته لازم به تذکر است در راستای پی بردن به قدرت ذات خداوندی اگر تحت عنوان استدلال به ستاره ها و یا سایر اجرام فلکی نگاهی انداخته بشود مبنی بر اینکه خداوند چه تأثیراتی در آنها نهاده هیچ اشکالی ندارد بلکه شناخت واقعی از اینها و پی بردن به تأثیراتی که در آنها نهاده شده، در واقع پی بردن به شناخت کلی از ذات و قدرت خداوندی می باشد. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی را با عدد مناسب پر کنید *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن