بانوان

اجر و پاداش خرچ نمودن بر شوهر

اجر و پاداش خرچ نمودن بر شوهر

عَن زَینَبَرضی الله عنها فَقُلتُ سَل لَنَا رَسُولَ اللهَصلی الله علیه و سلم هَل یُجزَی عَنِّی اَن أَتَصَدَّقَ عَلَی زَوجِی وَ اِیتَامٍ فِی حُجرِی مِن الصَّدَقَهِ وَ قُلنُا لَا تُخبِر بِنَا قَالَت فَدَخَلَ فَسَأَلَهُ فَقَالَ مَن هُمَا؟ قَالَ زَینَبُ قَالَ اَیُّ الزَّیَانَبِ هِیَ قَالَ هِیَ اِمرَءَهُ عَبدِاللهِ فَقَالَ نَعَمَ یکَوُنُ لَهَا اَجرُ القَرَابَهِ وَ اَجرُ الصَّدَقَهِ[۱]

از حضرت زینب (همسر حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه) روایت شده که (به حضرت بلالرضی الله عنه) گفتم: از رسول الله صلی الله علیه و سلمدر مورد من سؤال بکن که اگر بر شوهرم و یتیمانی که در پرورش دارم هزینه بکنم، آیا مستحق اجر و ثواب قرار می گیرم.؟ لیکن نام مرا در پیش پیامبر صلی الله علیه و سلم نبر، حضرت زینبرضی الله عنها می فرماید: وی رفت و از رسول اللهصلی الله علیه و سلم پرسید، بعدا پیامبر صلی الله علیه و سلم پرسیدند: سائل چه کسی بود؟ گفت او زینب است، دوباره دریافت نمودند کدام زینب؟ گفت: زینب همسر عبد لله بن مسعودرضی الله عنه، رسو ل اللهصلی الله علیه و سلم فرمودند: آری، به اجر صله رحمی و اجر صدقه دادن خواهد رسید. در روایتی دیگرآمده که رسول اللهصلی الله علیه و سلم در حجه الوداع هنگام ایراد خطبه فرمودند: ای زنان صدقه بدهید هر چند که از جواهراتتان باشد، اکثر شما از اهل جهنم هستید، حضرت زینبرضی الله عنها پرسید: شوهرم تنگدست است، آیا می توانم به او بدهم؟ رسول اللهصلی الله علیه و سلم فرمودند :آری! دو برابر به تو اجر و پاداش خواهد رسید.[۲]

حضرت عبدالله بن مسعودرضی الله عنهشوهر حضرت زینبرضی الله عنها بسیار فقیر بود، اما همسرشان ثروتمند بود. از سوی دیگر حضرت عبدالله بن مسعودرضی الله عنه از همسر اولش صاحب چند فرزند بودکه تحت پرورش حضرت زینبرضی الله عنها بودند، حضرت زینب رضی الله عنها در این فکر بود شاید از خرچ کردن بر اینها ثوابی حاصل نمی گردد به همین خاطر از رسول اللهصلی الله علیه و سلم در این موضوع تحقیق نمود، چنانچه رسول الله صلی الله علیه و سلمفرمودند: نه اینکه ثواب نمی رسد بلکه دو برابر ثواب خواهد رسید. از این روایت معلوم گردید که اگر همسر بر شوهر (در صورتیکه زن ثروتمند وشوهر تنگدست باشد) خرج کند به نسبت دیگران به زن اجر و ثواب بیشتری خواهد رسید. همچنین خرج کردن بر فرزندان شوهرش (از همسری دیگر) نیز موجب دو برابر اجر و مزد خواهد گردید. واقعا چقدر ظلم است نسبت به فرزندانی که از همسری دیگر هستند آنطور که حقشان است برخورد شایسته ای صورت نمی گیرد، و بسا اوقات برخورد نامادری غیرانسانی و غیر اسلامی می باشد، طوریکه حق فرزندان را ضایع می گرداند و با برخوردی ناشایست با آنان پیش می آید، به نسبت فرزندان خودش با آن فرزندان (یتیمان) به نحو احسن پیش نمی آید، این را باید خوب فهمید که اذیت و آزار رساندن به آن فرزندان (یتیمان) گناه کبیره می باشد. متأسفانه برخورد زنان به نسبت مردان با یتیمان نامناسب تر می باشد. حالآنکه بر خورد پدر و مادر با فرزندان ناتنی به نسبت فرزندان تنی به مراتب بهتر و شایسته تر می بود.

[۱] : طحاوی ج ۱ ص ۳۰۸

[۲] : مجمع ج۳ ص ۱۲۲

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی را با عدد مناسب پر کنید *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن