قرآن و سنت

اربعین یار ۴

حدیث چهارم

دشنام دادن روزگار

 

عن أبی هریره رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم قال الله عزَّ وجلَّ یُؤذینی ابن آدم یسبُّ الدَّهرَ وأنا الدَّهرُ بیدی الأمرُ أُقلبُ اللَّیل والنَّهار. بخاری و مسلم

از حضرت ابوهریره روایت شده که رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرمایند که خداوند فرمودند: فرزند آدم مرا اذیت و آزار می رساند به این صورت که روزگار را دشنام می دهد حالآنکه چرخاننده روزگار منم، زیرا امر در دست من می باشد و شب و روز را من می چرخانم

شرح حدیث:

از آنجا که هر چیزی خداوند است و مدبر امور نیز خداوند می باشد گویا هر فع و انعالات و تصرفاتی کهر دنیا و در روزگار پیش می آید همه اش به خدا بر می گردد، زیرا اگر خداوند تأثیرات از دنیا و آنچه در دنیا است بگیرد هیچ چیزی در دنیا تحرکی نخواهد داشت، بنابراین وقتی انسان روزگار را بد می گوید گویا در اصل دارد خدا را بد می گوید، به همین خاطر خداوند فرمودند زمانی که انسان دهر را ناسزا می گوید گویا در اصل دارد من خدا را بد و بیراه می گوید.

این قولش(یؤذینی ابن آدم)   یعنی طوری مرا ی:یخاطبنی الخطاب الذی یؤذی سامعه المخاطب به، وبذلک یتعرض من یقول ذلک للأذى من المخاطب السامع له، والله تعالى منزه عن أن یصل إلیه من الغیر أذى، فالمراد: أن من یقول هذا القول، یعرض نفسه للأذى من الله تعالى. وقوله:(یسب الدهر) أی یقول إذا أصابه مکروه:(تباً لک یا دهر). (وأنا الدهر) أی أنا خالق الدهر، وخالق الحوادث التی تکون فیه، ولذا قال:(بیدی الأمر) أی الأمر الذی ینسبونه إلى الدهر، ویسبونه من أجله، أنا الذی أوجدته بقدرتی، ولیس للدهر تأثیر فی شیء أبداً (أقلب اللیل والنهار). أی أنا الذی أصرف الحوادث التی تکون فی اللیل والنهار. وعند أحمد بسند صحیح، عن أبی هریره رضی الله عنه: (ولا تسبوا الدهر، فإن الله تعالى قال: أنا الدهر: الأیام واللیالی إلیَّ أجددها وأبلیها، وآتی بملوک بعد ملوک). أی فإذا سب ابن آدم الدهر على أنه فاعل لهذه الأمور، عاد السبُّ إلى الله تعالى، لأنه الفاعل الحقیقی، والدهر إنما هو ظرف لمواقع هذه الأمور. فالمعنى: أنا مصرف الدهر، فحذف اختصاراً للفظ واتساعاً للمعنى. وجاء الحدیث لتصحیح العقیده، وحسن الأدب فی اللفظ، فقد کان الناس یزعمون أن مرور الأیام واللیالی هو المؤثر فی هلاک الأنفس، ویضیفون کل حادث إلى الدهر. وأشعارهم ناطقه بشکوى الزمان. وکانوا یقولون:(یا بؤس الدهر، ویا خیبه الدهر). والله سبحانه وتعالى هو وحده الفاعل لجمیع الحوادث، والزمان ظرف لها، فجاء النهی عن سب الدهر لذلک. والله أعلم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی را با عدد مناسب پر کنید *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن