قرآن و سنت

اربعین یار ۵

عبادت و هر عملی دیگر فقط بخاطر خدا باشد

عن أبی هریره – رضی الله عنه – قال : قال رسول الله – صلى الله علیه وسلم – : قال الله تبارک وتعالى : ( أنا أغنى الشرکاء عن الشرک ، من عمل عملا أشرک فیه معی غیری ترکته وشرکه ) رواه مسلم ، وفی روایه ابن ماجه : ( فأنا منه بریء وهو للذی أشرک ) .

معنى حدیث :

از حضرت ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که رسول الله صلی الله علیه سلم فرمودند که خداوند می فرمایند: من از این بی نیازم که با من کسی شریک گردانیده شود، هر کسی عملی بخاطر من انجام داد که دن عمل غیر من شریک بود آنرا نمی پذیرم بلکه آنرا برای همان غیر می گذارم، یعنی آن شخص را بهمراه شرکش رها می کنم و از او بیزار می شوم و او را با همان کسی که او را با من شریک گردانیده بو وا می گذارم.

بر حذر داشتن از ریاء

در نصوص قرآنی و احادیث نبوی بصراحت انسان از این چیز بر حذر داشته شده از اینکه بیاید در عبادتش با خدا کسی دیگر را شریک گرداند، و همین شریک گردانیدن دیگران در عبادات با خداوند، از بزرگترین گناهان می باشد و آنرا مرادف با شریک گردانیدن با خدا قرار داده است. زیرا این طرز عمل با اخلاص منافات کلی دارد، همان اخلاصی که در واقع خواهان این می باشد که انسان هدف از عبادت و عملش فقط خداوند یگانه باشد در همین مورد خداوند می فرماید:”وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ، یعنی: و فرمان نیافته بودند جز اینکه خدا را بپرستند، در آن حالى که  دین [خود] را براى او خالص گردانند. اما آن شخص که عبادتش دچار ریاء و خود نمایی می شود در واقع عبادتش را مرکبی برای رسیدن به اغراض و اهدافش قرار می دهد و عبادتش را در همان جایی استعمال می کند که برای آن مشروع گردانیده نشده، و از این طریق شریعت را بازیچه ی امیال خودش قرار می دهد و نسبت به مکانت الوهیت دچار اهانت می گردد، گویا عبادت را در غیر محلش قرار می دهد که این یک ظلم بزرگی می باشد.

در واقع ریاء همان شرک خفی را می گویند که یک شخص متأسفانه بسا اوقات دچارش می شود، با توجه به اینکه به گمانش دارد خدا را عبادت می کند اما زمانیکه به حاشیه می رود و به نوعی غیر خدا را شریک می گرداند همه ی این سعی و تلاش ضایع می گردد و نه اینکه چیزی عایدش نمی گردد بلکه بعنوان مجرم از اینکه در عبادتش غیر خدا را شریک گردانیده مورد بازخواست قرار می گیرد، پنابراین سعی و تلاشمان بر این باشد که عباداتمان و سایر اعمالمان بخاطر رضای الله باشد و هیچگونه نمایش و غیری در آن شامل نباشد.احیان اگر خدای نتاخواسته دچار شرک خفی می باشیم فورا بسوی خدا انابت بنماییم تا اینکه در روز رستاخیر شرمنده درگاهش نگردیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی را با عدد مناسب پر کنید *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن