ترجمه و مقالات متنوع

چگونگی برتری انسان بر فرشتگان

چگونگی برتری انسان بر فرشتگان

خداوند در وجود انسان هم خواهشات را نهاده و هم عقل را، اما در فرشتگان فقط عقل می باشد و فاقد هر گونه خواهشاتی می باشند. و به این خاطر انسان اشرف مخلوقات می باشد، و برای اینکه حقیقت و ارزش انسان هر چه بیشتر نمایان گردد به همین خاطر خداوند انسان را دچار آزمونهای سخت و متنوعی می نماید و به او دستور می دهد که این کار را بکن و این کار را نکن، حالآنکه فرشته ها از همه ی این چیزها مبرا می باشند. در ضمن همین عنوان، علامه ابن جوزی رحمه الله علیه در مجلسی می فرماید:

به حضرت ابراهیم علیه السلام گفته می شود که فرزندت را با دست خودت ذبح کن، گردن لخت جگرت را با دستان خودت را بِبُر، و هنگامی به حضرت ابراهیم   دستور می رسد که سوار منجنیق شود تا در آتش نمرودی افکنده شود، و یا اینکه به حضرت موسی علیه السلام گفته می شود که هر شب و روز را در طول یک ماه روزه بگیرد، به شخصی که مغلوب خشم و غضب است گفته می شود که خشمت را فرو ببر، به کسانی که می خواهند به ( نامحرمان بنگرند) گفته می شود که ( در همچنین صورتی) نگاههایشان را پایین بگیرند، به گویندگان گفته می شود که سکوت را رعایت کنند، به آنانیکه در حال لذت گرفتن از خواب آرام بخش شب هستند گفته می شود تا از خواب برخیزند و تهجد بخوانند، و به کسی که محبوبش می میرد گفته می شود که صبر را اختیار کن، و به کسی که دچار سختیها و مشکلات می باشد گفته می شود که شاکر باش، و به کسی که هنگام جهاد از هر طرف در محاصره ی دشمن قرار گرفته و هر لحظه احتمال مرگ در پیش می باشد، این دستور العمل به او داده می شود که در همچنین صورتی فرار کردن از جبهه ی جنگ حرام می باشد. با توجه به اینکه صحنه ی موت بسیار سخت و دلخراش می باشد اما به او گفته می شود که بجای فرار کردن از موت، از خویشتن ایستادگی و استقامت را نشان دهد، و به او قبولانده می شود که جسدش در قبر از هم خواهد پاشید و ذره ذره خواهد گردید، اما با توجه به آن نسبت به هر آنچه پیش می آید قلبا به آن راضی باش، زیرا حکم آن صادر شده، و اگر مبتلا به بیماری شدی، در همچنین صورتی از مخلوقات شکایتی نداشته باش. اما برای فرشتگان همچنین مشکلات و آزمونهائی در پیش        نمی باشد؟ و آیا در نزد فرشتگان علاوه از عبادات، مخالفت با خواهشات و سختی ها هم می باشد؟ در حالیکه عبادات آنها فقط ظاهری می باشد یعنی فقط رکوع و سجده و تسبیح. بنابراین آنها چگونه خواهند توانست همانند ما به قله های عبادتهای معنوی برسند؟۱

۱ : دل دنیا از علامه ابن جوزی، علامتهای محبت ار مولانا محمد ارسلان بن اختر میمن ص ۳۵۵/۳۵۶

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی را با عدد مناسب پر کنید *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن