خبرهاداخلی

برگزاری همایش دانش آموختگی مکاتب «منار العلوم بافتان»، «خزینه العلوم» و «رحمانیه جکیگور»

برگزاری همایش دانش آموختگی مکاتب «منار العلوم بافتان»، «خزینه العلوم» و «رحمانیه جکیگور»همایش دانش‌آموختگی مکاتب دینی «خزینهالعلوم» و «رحمانیه» جکیگور و «منارالعلوم» بافتان شامگاه دوشنبه (۲۱/ ۸/ ۱۳۹۶) در روستای بافتان از توابع جگیور سرباز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی سنت‌آنلاین در این نشست عالمانی؛ هم‌چون شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن چابهاری، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، مولانا محمدگل کرمزهی، مولانا عبیدالله افروخته، مولانا عبدالحکیم سیدزاده، مولانا عبدالاحد ملازهی، مولانا فضل الرحمن کوهی و… حضور داشتند.

بخش رسمی این جلسه بعد از نماز مغرب با تلاوت آیات کلام الهی آغاز شد.

مولانا عبدالاحد ملازهی مدیر داخلی مدرسه علوم دینی عزیزیه انزاء در این نشست به بیان مسایلی پیرامون تقوا و پرهیزگاری پرداخت. وی تصریح کرد: امروز ادعا بسیار و میدان عمل خالی است. اگر امروز هزاران بی‌بند و باری قتل و کشتار مشاهده می‌شود، به این علت است که تقوا در دل‌ها نیامده است. تقوا یعنی دوری و اجتبناب کردن از گناهان و محرمات است.

مولانا عبدالحکیم سیدزاده که از سخنرانان این همایش بود، مقام قرب و ولایت الی الله را در ادای فرائض و نوافل عنوان کرد و بر مبنای حدیث «مَنْ عادى لی وَلِیّاً فَقَدْ آذَنْتُهُ بالحَرْبِ ، وَمَا تَقَرَّبَ إِلَیَّ عَبْدی بشَیءٍ أَحَبَّ إلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیهِ ، وَمَا یَزَالُ عَبْدِی یَتَقرَّبُ إلَیَّ بالنَّوافِلِ حَتَّى أحِبَّهُ» تصریح نمود: ولایت و قرب الی الله دو درجه دارد: ۱- مقام قرب فرائض؛ ۲- مقام قرب نوافل. راه قرب الی الله بسیار راه آسانی است و آن عمل بر فرائص و نوافل می‌باشد؛ زمانی ما به مقام قرب نوافل می‌رسیم که زیاد نفل داشته باشیم؛ زیرا بخشی از نوافل در جبران نقصان فرائض مصرف می‌شوند و به صورت نفل یعنی زاید بر فرائض برای ما باقی نمی‌ماند.

به استناد حدیث بالا اشاره کرد که انسان وقتی این دو مقام را کسب کرد با نور حق می‌بیند و می‌شنود و دست و پای او فعالیت می‌کند و الله چشم و گوش و دست و پای او را در مسیر درست قرار می‌دهد.

سپس بر مبنای حدیث بالا گفت انسان با کسب این دو مقام مستجاب الدعا می‌شود.

معاونت آموزشی عین العلوم گشت در فرازی از سخنانش خاطر نشان کرد: حضرت شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور در آخر عمر بیشتر سخنران‌های ایشان در رمضان و هم برای طلاب و در جلسات مربوط به نماز بود.

وی در پایان به مهم‌ترین فرض نماز و روح آن که خشوع باشد و اسباب و موانع خشوع اشاره کرد.

مولانا فضل الرحمن کوهی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: زمانیکه الله متعال از من و شما ناراض شود، ناراضی‌اش را به صورت زلزله و… ظاهر می‌کند.

مولانا کوهی مدیر مدرسه علوم دینی انوار الحرمین پشامگ در فرازی از گفتارهایش خاطر نشان ساخت: مسلمانان امروزی بنا بر دو مشکل به عذاب‌ها گرفتاراند: نخست اینکه به گناهان روی آورده‌اند و آنها را ترک نمی‌کند؛ دوم اینکه جهاد فی‌سبیل الله {با شرایط و موازین اسلامی نه با افراط و تفریط} را ترک نموده‌اند.

مولانا عبدالعزیز دهقانی مدیر مدرسه علوم دینی بافتان از حضور علما و مردم در این نشست تشکر و قدردانی کرد.

شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن چابهاری انجام گناهان را عامل اصلی زلزله عنوان کرد و اظهار داشت:‌ تا گناهان ترک نگردند، زلزله‌ها قطع نمی‌شوند. برخی‌ها با هر گونه دغل‌بازی و فریبکاری به دنبال تجارت‌‌اند و موازین شرعی را در تجارت رعایت نمی‌کنند. این افراد مانند کر و کور نه حرام می‌شناسند و نه ربا و… .

بزرگ‌عالم اهلسنت در فرازی از گفتارهای عالمانه‌اش تصریح کرد: علت‌ این‌همه بی‌برکتی در تجارت، عدم در نظر گرفتن شریعت در معاملات است، که برخی‌ها برای حل این معضل پیش ملاها می‌روند و تعویذ می‌طلبند، حال اگر شریعت مقدسه و دستورات الهی را رعایت کنند حتما برکت به استقبال آن‌ها می‌رود. سه چیز نشانه بدبختی است. اول: علم باشد ولی عمل نباشد؛ دوم: عمل باشد ولی اخلاص نباشد؛ سوم: زمینه صحبت با هم‌نشینان نیک و صالح فراهم باشد و کسی بی‌بهره بماند.

امام جمعه اهل‌سنت چابهار در ادامه تصریح نمود: بودجه‌های دولت باید برحسب نیازها تقسیم شود. اگر تقسیم عادلانه‌ای صورت می‌گرفت بلوچستان از این اوضاح وخیم خارج می‌شد. بودجه‌های از طرف مقام معظم رهبری و دولت برای استان در نظر گرفته می‌شود، بیشتر آن متأسفانه به سمت سیستان سرازیر می‌شود.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید: مسلمان باید روزی حلال کسب کند

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید که مهمان ویژه‌ی این مراسم بود علت همه مشکلات را در دوری از انجام اعمال شرعی دانست و گفت: امروز این آفات، بلاها، تحریم‌های اقتصادی، زلزله،‌ جنگ‌های عراق، سوریه و… معلول و علت چیز دیگر است. تمام اینها به اعمال و به غفلت ما از احکام شریعت بر می‌گردد.

برجسته‌ترین عالم اهل‌سنت راه نجات از عذاب و مشکلات فرارو را در گرو بازگشت به قرآن و توبه و رجوع الی الله عنوان کرد و گفت: همه ما محاصره‌ی عذاب‌ها هستیم؛ زمانی می‌توانیم از این عذاب‌ها نجات پیدا کنیم که به قرآن بر گردیم و با تمام توان به سوی الله متعال توبه و رجوع کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی را با عدد مناسب پر کنید *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن